Elever udplanter ålegræs – og gør en forskel

Grenaa gymnasium spiller en vigtig rolle for det lokale havmiljø.

Gymnasieeleverne prøver kræfter med udplantning, som forberedelse til marinegruppen
Foto: Grenaa Gymnasium

Af Elias August Eliasson

“For mange af eleverne er ålegræs bare noget irriterende, de ikke vil bade i, Men når de har været med til at plante og forstå virkningen ændrer deres opfattelse sig radikalt. De får en form for ejerskab over det,” siger Kasper Severinsen.

Det hele begyndte med, at elever fra Grenaa gymnasium blev introduceret til ålegræs af Kattegatcenteret ved deres udstilling ”Dødvande” tidligere på året. Det er en vigtig plante for marine økosystemer. Kattegatcentret inviterede eleverne til at plante ålegræs i centrets akvarier. Det viste sig at være en perfekt introduktion til et større projekt, nemlig udplantning af ålegræs.  

“Vi vil gerne engagere vores biologi-elever i det lokale miljø, og give dem en hands-on oplevelse af, hvad de lærer i teorien,” fortæller Kasper Severinsen, biologilærer på Grenaa gymnasium.

Hvad kan det der ålegræs

Ålegræs er en plante, der vokser i sandet under havets overfalde. Planten består af en grenet jordstængel, hvorfra smalle grønne blade vokser op i vandet, disse blade kan blive op til 120 cm lange. Ålegræs danner tætte såkaldte ålegræsbede, og disse bede er hjemstavn for et rigt dyreliv, der fx tæller krabber, snegle, muslinger og fisk.

Ålegræsbedene er essentielle i de tidligere leveår for store dele af havets dyreliv. Samtidig fungerer ålegræsset også som føde for diverse fugle, hvor det bidrager positivt til biodiversiteten. Samtidig spiller det også en positiv rolle mht. klimaet og havmiljøet, da det er med til at optage og lagre betydelige mængder af CO2.

Ålegræs der er klar til udplantning Foto: Grenaa gymnasium

Opbakning fra øverste geled  

Men det er ikke bare lige til at plante ålegræs – der skal tilladelser fra myndighederne til for at sikre, at planterne sættes de rigtige steder, så der ikke skabes ubalance i havmiljøet.

Sidste år måtte eleverne vente med at komme ud på vandet, da godkendelserne ikke nåede at falde på plads, før eleverne blev bundet af eksamensplaner. I stedet lavede de en mindre udplantning af ålegræs.

Ejerskab for miljøet hos eleverne

”Projektet har ikke kun givet eleverne mulighed for at lære om ålegræs og marine økosystemer – det har også givet dem en dybere forståelse for, hvorfor det er vigtigt at beskytte havmiljøet,” fortæller Kasper Severinsen

For at sikre kontinuitet i projektet opretter Grenaa gymnasium en særlig “marinegruppe” bestående af elever, som er særligt engagerede i projektet. Disse elever fungerer som mentorer for de kommende elever.

“På den måde sikrer vi, at projektet kan fortsætte og udvikle sig år efter år,” forklarer Kasper Severinsen, og fortsætter “Man kan mærke, at miljøet fylder mere og mere for de unge, og de vil gerne være med til at gøre en forskel.”

I de kommende år vil projektet fortsætte med at vokse, og både elever og lokale beboere vil få mulighed for at deltage i ålegræsudplantninger. Der planlægges årlige “Ålegræs-dage”, hvor alle, der har interesse, kan være med til at plante og lære mere om projektet.

”Selvom projektet med ålegræs ikke alene kan løse alle miljøproblemer, så er det med til at skubbe i den rigtige retning. Det giver eleverne en konkret opgave og et konkret mål, som de kan arbejde hen imod,” afslutter Kasper Severinsen med, som en særlig detalje omkring udplantning af ålegræs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *